• LinkedIn - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle

Pandora

Periode: Efterårs semester 2016 (3. semester)

PROJEKTBESKRIVELSE

Det overordnede tema for opgaven er "Overgangsritualer". Vores gruppe fik undertemaet; "En ny start på livet". Vi har idegenereret ud fra nøgleordet "Et nytårsfortsæt", dog i en hverdags kontekst. Resultatet blev til konceptet; "A promise to myself". 

Slut produktet og den endelige aflevering består af en professionel kollektionsfolder med Keyshot renderinger og arbejdstegninger. Alle studerende skal lave mindst én Rhinotegning, som del af den samlede kollektion og den samme studerende skal udvikle mindst 4 variationer af dette design, så den samlede kollektion er fyldig og varieret. 

Derudover skal hver gruppe lave et pitch af deres kollektion.

"A promise to myself"er en kollektion med charms der symboliserer et løfte om mål man ønsker at opnå eller en ændring af livsstil eller udvikling. Målgruppen køber dem ofte til sig selv som et løfte eller får dem af gode venner eller familie, som kender til ønsket om at nå et mål eller ændre sig.

Point of view 

Hvordan kan vi designe fire charms under temaet ” a promise to myself”, som vil påminde bæreren om hver dag, at være vedholdende i sit løfte til sig selv. 

DESIGN 

Vi har fundet inspiration til vores designs dels ved at have forstået og observeret virksomheden Pandora, samt defineret vores målgruppe og persona (Mette). Men især ved at benytte os af moodboards og braindstorming og mindmapping. Vi valgte at teste Monstera-bladene i forskellige former og sammenhænge, for at finde ud af, om de kunne lide det, hvad de tænkter når de ser det (semiotik) og om de ellers havde nogle ideer til noget der kunne være flot.  

I selve testen stiller vi personen en række spørgsmål vedrørende charms og selve designet. 

I dette tilfælde, har vi udelukkende brugt besvarelserne til at finde ud af; om målgruppen kan lide designet og om de forstår de samme ting ved designet som vi forstår. Og til sidst har vi brugt nogle af de ord, som respondenterne har sat på designet, til vores branding. 

"Vi har valgt at gå med temaet ”Planter og blade” og mere specifikt ”Hipsterplanten” – monstera, da vores persona, Mette, går meget op i interiør og lige præcis denne plante er set rigtig meget i interiør billedet. 

Der er også mange referencer til at vokse og udvikle sig som menneske. Nye blade der vokser med nye erfaringer. Blade er også et organ i blomsten, som får blomsten (mennesket) til at vokse. Så bladet skal minde bæreren om, de løfter om udvikling man har lavet til sig selv, og derved fungere som en støtte til at være vedholdende i dette." PDF, Designproces

Vores 2D skitserings-proces skete over flere omgange. Overordnet havde vi nogle retningslinjer, som at Mette godt kan lide grafisk design og Monstera blade. Vi kunne også godt tænke os at udfordre formen (Dette viste sig dog at give komplikationer senere hen)  

 

1. Først skitserede vi udfra vores baggrundsviden fra Understand and Observe og Point of view. 

2. Blandt de skitser udvalgte vi nogle, som vi valgte at arbejde videre med. Allerede her var blad-temaet fastsat. Vi skitserede enddu en gang , hvor vi også tegnede på hinandens skitser. 

3. Udvælgelse af foreløbig design

De skitser som vi udvalgte fra 2D processen, byggede vi i 3D (Rapid prototyping). Her stødte vi på komplikationer, så vi var nødsaget til at redesigne nogle af vores designs. Især på grund af den aflange form. 

Det var også tydeligt, at tykkelsen var vigtigt for smykket, da de fine blade eller ikke kan fungere. Dette ændrede meget i æstetikken.  

 

TEKNOLOGI

De endelige designs tegnede vi hver især i Rhino 3D. Under renderingen var det også muligt at udforske de forskellige slags materialer. Vi valgte, at alle produkterne skulle kunne fås i sølv. Da Mette ikke bruger, så mange penge på smykker og på sammetid stemmer det også godt overens med Pandoras Vision om at alle skal kunne have råd til det. Så har vi lavet nogle dyrere versioner med guld og emalje, som er til dem der vil bruge lidt flere penge. De endelige 3D-tegninger, fungerer som det endelige slutprodukt, sammen med et produktkatalog med en fuldendt branding.  

BUSINESS

I processen dannede vi os et over overblik over Pandoras identitet som virksomhed vha. businessanalyser med oplysninger fra Pandoras visuelle og fysiske platforme.

Pandora kan blive bedre til at kommunikere om deres CSR, og bruge det som en del af deres branding. Pandora som smykkebrand er en stærk virksomhed med kerneværdierne: overkommelig luksus, moderne design og personlig historiefortælling. De har mange kunder globalt og en stærk markedsføring der gør, at de fleste kvinder rundt omkring kender brandet. Deres butikker er at finde mange lsteder rundt om i verden, hvilket gør at kunderne kan få den samme gode service, uanset hvilken butik de besøger, samtidig med at de kan købe nye charms til alle livsbegivenheder, uden grænser for hvor de bor. 

Vi har taget en beslutning om, at storytellingen til konceptet, skal være malende og meget billedeligt inden for vores koncept. Derfor gør vi meget ud af, at lave blomster referencer, som at gro, blomstre, udfolde sig mm. Dette gør vi, for at skabe en stærk sammenhæng med konceptet og det vi gerne vil have køberen til at tænkte på. Vi vil gerne have, at storytellingen skal styrke kvinden og støtte hende i hendes beslutninger om at ændre sig selv, samtidig med, at det skal tale til vores målgruppe og persona, som bliver inspireret af blomster og blade konceptet.

FREMGANGSMETODE

Helt overordnet er der blevet brugt metoden Design thinking til at udføre dette projekt. 

 

OVERBLIK OVER VÆRKTØJER

CSR, Mission, vision og values, PEST-analyse, Porters five forces, De 7 P'er, USP, ESP, HSP, Positioneringskort, Ansoffs vækstmatrix, Segment, Målgruppe, S.W.O.T, T.O.W.S, Visuel analyse, Maslows behovsteori, Persona, Moodboard, 2D og 3D skitsering, Brainstorming, Mindmapping, Rhino 3D tegning, Keyshot 3D rendering, semiotisk test, interview, Indesign, Photoshop, 3D print, Branding, Fotolære. 

Lavet i samarbejde med Anna Rolighed Thyme, Louise Koisara og Naja Le Wennerfelt. 

1/11
1/2