• LinkedIn - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle

Wearables - Auris

Periode: 31/1-18 til 31/5-18,  6. semester

PROJEKTBESKRIVELSE

"Projektet ​Everyday You​ er et samarbejde mellem studerende fra PBA smykker, teknologi og business (STB), og smykkefirmaet SOKOLOV med fokus på design af wearables.

De studerende skal samarbejde interdisciplinært​ ​med et hold specialister bestående af undervisere fra PTI og Design, der vil fungere som wearable teknologi vejledere for grupperne.

SOKOLOV er et internationalt holding selskab med in-house produktionsfaciliteter. Brandets produkter sælges i Europa, NordAmerika, Australien og Asien. Brandet har egen retail branch i Schweiz og er "market leaders" i Rusland.

I projektet vil nye brugersegmenter, tema og innovative designløsninger til et fremtidigt wearable tech marked blive udforsket."

AURIS

IMPERIUM VOL.1 er et produkt som er designet til at skabe et virtuelt rum for dig til at slappe af, fokusere og være tilstede. 

Produktet gør dig i stand til t kontrollere hvad du hører ved at fokuserer på hvad der er vigtigt for dig. Dette giver dig mulighed for at rette din opmærksomhed, på det som er vigtigt for dig. 

DESIGN

Baseret på besvarelserne fra spørgeskemaundersøgelserne, kom vi frem til en række ideer til wearables. Respondenterne efterspurgte noget som kunne få dem til at mærke sig selv og som kunne få dem til at komme i kontakt med deres sanser. 

Vi valgte at gå med ideen om at forstærke brugernes sanser, i stil med en superkræft. Her fandt vi inspiration i især Wonder woman og Supergirl. 

I forhold til æstetik, kunne vi tydeligt konkludere ud fra spørgeskema undersøgelsen, at dette havde en stor betydning i forhold til bæredygtigheden af smykket. Smykket har mere værdi på længere sigt en eksempelvis en gadget, som man nemt udskifter. 

Derfor var det essentielt, at lave designet i materialer der forbindes med smykker (sølv i dette tilfælde) samt et design med en formgivning som er rettet mod målgruppen. 

Med alt dette inmente lavede vi et make tools session, som kan sammenlignes lidt med et fokusgruppe interview, hvor deltagerne skal lave interaktive aktiviteter, med fokus på de spørgsmål som vi gerne ville have afklaret. Hvilket blandet andet indebar om målgruppen kan forestille sig at bruge sådan et produkt og i hvilke scenarier? Hvad forbinder de med produktet? Hvilken formgivning kan de lide? Hvor på kroppen skal det sidde? Materialer? Hvor ville de købe det henne? Og hvordan skulle det Brandes? mm. I dette forløb udredte vi mange spørgsmål og fik sat rammerne om produktet. 

På baggrund af overstående research lavede vi en lang og omfattende idegenereringsproces, ved brug af ideateværktøjer, som mindmapping, 2D skitsering, 3D skitsering, op- og nedskalering "CopyNpaste" mm. Til sidste kategoriserede vi vores skitser og lavede endelige formgivninger, som vi udsatte for en semiotik test for målgruppen. Målgruppen valgte deres design og vi har designet produktet derefter. Rent teknologisk er der nogle udfordringer, som vi også har måttet tage hensyn til. Eksempelvis, at produktet skal gå ind i øregangen mm. 

TEKNOLOGI 

Vi har rådført os med mentorer, som har teknologisk viden. Herunder skolens mentorer samt mentorer fra Teknologisk institut. Her har vi fået bekræftet hvilke komponenter der er nødvendige for at få produktet til at fungere samt hvad der skal til. Mange af funktionerne liger i software programmering mm. som vi ikke har haft adgang til. Men vi blev forsikret om, at dette sagtens kunne lade sig gøre. 

Ydermere er produktet tegnet i Rhino 5 3D og printet på en formlabs 2 i resin (til prototyper) og I voks til støb. 

Produktionsmetoden har været støb af voks og renovering i hånden. 

BUSINESS 

I forhold til branding og storytelling, har vi forsøgt at holde os stringent til en måde at fortælle om smykket på, som en superkræft. Dette har vi gjort, da vi har forsøgt at differentiere produktet fra et høreapparat og som noget helt nyt og spændende og derved en helt unik Selling position. Det er til den stærke selvstændige kvinde, som lever et fast-pace-liv i storbyen. Vi har valgt at bruge mange farver, som repræsenterer dynamikken i storbyen og kaos kontra den stor/hvide person, som har kontrol. I vores maketools undersøgte vi også hvordan brugerne så at produktet skulle sælges og brandes. Brugerne så produktet blive solgt i en konceptstore, med eksperter til at hjælpe med at bruge produktet. Ydermere synes de, at man skulle finde inspiration i butikker som; B&O og Applestore mm. 

FREMGANGSMETODE

Design thinking

OVERBLIK OVER VÆRKTØJER 

Branding, 3D-tegning, 3D rendering, Konceptudvikling, Produktudvikling, Segment, Målgruppe, Persona, Moodboard, 2D og 3D skitsering, Brainstorming, Mindmapping, Rapid prototyping, Semiotisk test, Interview, Make tools, Photoshop, Illustrator, Storytelling, Produktion, 3D print (Resin og castable), Støb, Voksarbejde, Spørgeskemaundersøgelse. 

1/13
1/2